شمارنده دیجیتال【کانتر دیجیتال】 چیست؟

آسونیک مقالات شمارنده دیجیتال شمارنده دیجیتال【کانتر دیجیتال】 چیست؟

با پیشرفت جوامع و به روی کار آمدن فناوری های مختلف و به دنبال آن فزایش نیاز های مردم جامعه و همچنین افزایش تولیدات کارخانجات، برخی محصولاتی که در کارخانه ها و کارگاه ها تولید می شوند نیازمند شمارش دقیق هستند.

از این رو دستگاه هایی با عنوان شمارنده دیجیتال تولید شده اند که در انواع مختلف و با توجه به نیاز  و محل مورد استفاده، در صنایع مختلف به کار می روند. در این نوشته می خواهیم برای شما، سوال شمارنده دیجیتال چیست را پاسخ دهیم.

دستگاه شمارنده دیجیتال چیست؟

دستگاه کانتر یا شمارنده دیجیتال دستگاهی است که تعداد دفعات انجام یک عملیات یا فرآیند را ذخیره کرده و نمایش می دهد. با استفاده از این دستگاه می توان عملیات شمارش و کنترل تعداد محصولات را با دقت انجام داد.

این دستگاه را با عنوان کانتر دیجیتال نیز می شناسند که کلمه کانتر در زبان انگلیسی counter به معنی شمارش می باشد.

برای یک انسان شمارش یک فرآیند به صورت مکرر و به تعداد زیاد کار دشواری است و البته احتمال خطای انسانی وجود دارد که باعث وجود اشتباه در شمارش می شود. در نتیجه کانتر یا شمارنده دیجیتال می تواند تعداد بالایی شمارش را با دقت و سرعت بالا انجام دهد و جایگزین مطمئنی برای نیروی انسانی است.

برای مثال یک خط نقاله کارخانه ای را در نظر بگیرید که محصولات تولید از روی آن عبور می کنند و وارد انبار یا بخش دیگیری می شوند، با نصب یک دستگاه شمارنده دیجیتال بر روی خط نقاله مانند تصویر زیر می توان همه محصولات و یا جعبه هایی که از مقابل این دستگاه عبور می کنند را شمارش کرد.

به طور کلی هر شمارنده دیجیتال معمولاً برای اندازه گیری تکرار هر اتفاقی یا دور در ثانیه ، دقیقه ، ساعت و … استفاده می شود.

معمولا شمارنده های دیجیتال با دو هدف مورد استفاده قرار میگیرند:

1- شمارش تعداد عملیات

2- صدور فرمان خروج با رسیدن به عدد مشخص

اجزای اصلی دستگاه شمارنده دیجیتال

دستگاه شمارنده دیجیتال فاقد هر گونه قطعه مکانیکی میباشد و اجزای اصلی دستگاه شمارنده دیجیتال که معمولا در اکثر دستگاه ها کارایی مشابه دارد شامل یک نمایشگر دیجیتالی اعداد، یک سنسور فوتو الکترونیک و کلید های تنظیمات.

در شمارنده های دیجیتال براساس محل استفاده و مدل های مختلف، امکانات متعددی وجود دارد. و انواع پیشرفته آن ها تنظیمات و امکانات مختلفی را د راختیار شما قرار می دهند.

سنسور فوتوالکتریک یک دستگاه ورودی است که حضور اشیاء را تشخیص میدهد. هر زمان که نور قطع شود، سنسور فوتوالکتریک یک سیگنال به کانتر ارسال میکند.

شمارنده دیجیتال چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربرد ترین مواردی که از شمارنده های دیجیتال استفاده می شود، مولتی متر هایی است که در صنعت الکترونیک یا برق استفاده می شود. این دستگاه می تواند ولتاژ ورودی آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و به صورت عددی نمایش دهد.

اما از دیگر موارد استفاده از شمارنده های دیجیتال می توان به

  • شمارش محصولات خروجی خط تولید
  • شمارش افراد
  • شمارش وسایل نقلیه
  • مدت زمان کار کرد دستگاه

و … اشاره کرد.

این مطالب را هم بخوانید:

انواع شمارنده های دیجیتال که باید بشناسید!

شمارنده دیجیتال چگونه کار می کند؟

طبقه بندی شمارنده های دیجیتال

شمارنده های دیجیتال براساس قابلیت ها و کاربرد ها به دو گروه تقسیم می شوند که در ادامه این طبقه بندی را توضیح می دهیم.

شمارنده از پیش تنظیم شده یا preset counter

یک شمارنده دیجیتال از پیش تنظیم شده تا زمان رسیدن از مقدار فعلی به مقدار از پیش تعیین شده شمارش می کند و سپس سیگنال خروجی را برای مدیریت دستگاه خروجی فعال می سازد.

معنی عبارت “از پیش تنظیم شده” این است که شما می توانید مقدار نهایی شمارش مورد نظر خود را تنظیم نمایید. و بدان معنا نیست که از پیش تنظیم شده و قابل تغییر نیست.

شمارنده دیجیتال جمع کننده یا Totalizer Counter

این نوع دستگاه شمارنده دیجیتال دارای سیگنال ورودی و خروجی نیست و فقط صرفا تعداد شمارش شده فعلی را نشان می دهد و بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که قصد دارید فقط تعداد شمارش شده را مشاهده کنید.

انوع سنسور های شمارنده های دیجیتال

برای اینکه ما بتوانیم در خط تولید تعداد محصول یا اشیاء تولید شده را شمارش کنیم لازم داریم که نوع سنسور خود را تعیین کنیم، سنسور های القایی یا مجاورتی فقط قادر به شمارش اجسام رسانای الکتریکی یا فلزات را می باشند.

اما اگر قصد داریم اشیاء غیر فلزی را با استفاده از شمارنده دیجیتال شمارش کنیم می توانیم از سنسور های خازنی، مکانیکی یا لیمیت سوییچ ها و میکرو سوئیچ ها استفاده نماییم.

نکات مهم قبل از خرید شمارنده دیجیتال

در هنگام خرید دستگاه شمارنده دیجیتال باید به چند نکته مهمی که در ادامه برای شما ذکر کرده ایم دقت کنید.

  • میزان ولتاژ تغذیه ورودی
  • قابلیت ذخیره سازی اطلاعات
  • جریان مجاز رله خروجی آن
  • قابلیت شبکه شدن
  • ابعاد و اندازه
  • مدهای کاری شمارنده

جمع بندی

دستگاه شمارنده دیجیتال دستگاهی است که تعداد دفعات انجام یک عملیات را شمارش کرده و به صورت عددی نمایش میدهد. از این نوع دستگاه های شمارنده در مکان های مختلفی مانند کارخانه ها تولیدی ها و یا حوزه حمل و نقل به کار می رود.

در این نوشته به شما توضیح دادیم که شمارنده دیجیتال چیست و چه کاربرد هایی می تواند داشته باشد و از چه اجزائی تشکیل شده است و در هنگام خرید این دستگاه های شمارنده به چه نکاتی باد توجه کرد.

اگر تجربه ای در رابطه با استفاده از هر گونه دستگاه شمارنده دیجیتال دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.